Sygn. akt I Ns 53/15

POSTANOWIENIE

Dnia 20 pazdziernika 2015 r.

Sad Okregowy w Warszawie I Wydzial Cywilny w skladzie:

Przewodniczacy: SSO Ewa Ligon-Krawczyk

po rozpoznaniu w dniu 20 pazdziernika 2015 r. w Warszawie
na posiedzeniu niejawnym
sprawy z wniosku Komitetu Wyborczego (...)

z udzialem Krajowej (...), Telewizji (...), Telewizji (...), Telewizji (...), Komitetu Wyborczego (...), Komitetu
Wyborczego (...)

w trybie art. 111 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy
postanawia

oddalié¢ wniosek.

UZASADNIENIE

Zgodnie z tre$cig art. 111 ustawy Kodeks wyborczy, jezeli rozpowszechniane materialy wyborcze, w tym takze
wypowiedzi i inne formy agitacji wyborczej zawieraja nieprawdziwe informacje, kandydat lub pelnomocnik wyborczy
zainteresowanego komitetu wyborczego ma prawo wnie$¢ do sadu okregowego wniosek o wydanie orzeczenia zakazu
rozpowszechniania takich informacji, przepadku materialow wyborczych zawierajacych takie informacje, nakazanie
sprostowania takich informacji, nakazania publikacji odpowiedzi na stwierdzenia naruszajace dobra osobiste,
nakazania przeproszenia osoby, ktérej dobra osobiste zostaly naruszone, nakazania uczestnikowi postepowania
wplacenia kwoty do 100 000 zt na rzecz organizacji pozytku publicznego.

Z powolaniem sie na wskazany przepis wnioskodawca w dniu 19 pazdziernika 2015 roku o godz. 17.04, wnibst o
wydanie orzeczenia zakazu rozpowszechniania publikacji programu wyborczego: ,,B. E. K.. Rozmowa o Polsce" oraz
tego samego programu wystepujacego pod innymi tytulami w wszystkich innych telewizjach, ktérego premiera emisji
ma odby¢ sie w dniu 19 pazdziernika 2015r. o godzinie 20:00 w programach telewizji: telewizji publicznej (...) w
kanale (...) i (...), i kanalach zaleznych (...), (...), telewizji komercyjnej P. w kanale P. i kanalach zaleznych,
telewizji komercyjnej (...) w kanale (...) i kanalach zaleznych oraz innych kanalach, w ktérych program mial
by¢ emitowany, jako retransmisja lub powtoérzenie emisji w godzinach péZniejszych lub w dniach nastepnych.
Jednocze$nie wnioskodawca wnidst o wydanie orzeczenia zakazu rozpowszechniania wszelkich audycji zwigzanych z
komentarzami zwigzanymi bezpo$rednio z przewidywang treScig i scenariuszem powyzszego programu wyborczego,
jak i agitacji wyborczej zwigzanej bezpo$rednio z tym programem. W przypadku braku mozliwo$ci wydania ww.
orzeczen z powodu zbyt krotkiego terminu, wnioskodawca wnidst o zobowiazanie telewizji, prasy i mediow, ktore
beda retransmitowac, publikowa¢ lub odnosic sie do tresci tego programu o jednoznaczna, publiczng(jawng) i czytelng
informacje na swoich stronach internetowych dotyczacg: w przypadku stacji telewizyjnych i radiowych - czasu edycji
wszelkich audycji zwiazanych z retransmisja w/w programu, jak rowniez audycjami wyborczymi zwigzanymi z trescia



tego programu w tym réwniez wypowiedziami lub obrazami ktore beda bezposrednio odnosi¢ sie do w/w programu, a
w przypadku prasy - wielko$¢ powierzchni materiatu prasowego dotyczacego w/w programu telewizyjnego i wszelkich
artykuléow pochodnych zwigzanych z tym programem: sprawozdan, ocen, wypowiedzi, felietondéw etc. Informacje
o powierzchni materialu prasowego nalezy poda¢ w takim ujeciu, jakie jest stosowane do zamieszczania reklam i
ogloszen wyborczych przez dana jednostke prasows.

Jednocze$nie wnioskodawca wskazal, iz zakaz rozpowszechniania rzeczonej audycji wyborczej, w zamierzeniu
wnioskodawcy, nie powinien obejmowaé programdéw publicystycznych i dyskusji na temat prawidlowosci
prowadzenia kampanii wyborczej w mediach publicznych i komercyjnych trakcie kampanii wyborczej przy
zachowaniu powszechnoéci i réwno$ci wyboréw okreslonej w art. 96 Konstytucji Rzeczpospolite;.

W uzasadnieniu wniosku wskazano, iz w programie, zardbwno w jego przewidywanej treéci jak réwniez w idei tego
programu zawarto informacje nieprawdziwa, wskazujaca wedlug mediow, ze tylko te uprzywilejowane ugrupowania
majg podstawe do dyskusji na tematy dotyczace Polski i jego mozliwo$ci przedstawiania swoich propozycji rozwigzan
lub stanowisk.

Zdaniem sadu wniosek byl oczywiScie nieuzasadniony, albowiem nie spehia przestanek o ktérych mowa w art. 111
§ 1 Kodeksu wyborczego. Z tre$ci wniosku nie wynika bowiem jakie nieprawdziwe informacje wskazana publikacja
zawiera, a tym samym o zakaz rozpowszechniania jakich informacji wnioskodawca wnosi. Ponad to w dacie zlozenia
wniosku tres$é tych informacji nie byla wnioskodawcy znana bowiem do emisji wskazanego we wniosku programu
jeszcze nie doszlo. Natomiast podniesiona w uzasadnieniu wniosku okoliczno$¢, po pierwsze nie zostala sformulowana
we wniosku, po drugie nie podano w jakim czasie takie informacje padly przed emisjg programu, a po trzecie
odnosity sie rowniez do informacji przysztych, ktére zdaniem wnioskodawcy mialy paé¢ w programie ktéry miatl by¢
wyemitowany po zlozeniu wniosku.

Jednocze$nie w ocenie sadu, pozostale zadania wniosku zawarte w pkt 2 i 3 zostaly sformulowane ogélnikowo
i skierowane sa nie tylko do podmiotéw wskazanych we wniosku jako uczestnikow postepowania, a nadto nie
precyzujg jakg konkretng informacje wskazane media sa zobowiazane emitowaé. Tym samym brak bylo podstaw do
uwzglednienia wniosku réwniez i w tym zakresie.

Na marginesie nalezy jedynie podnies¢, iz wskazani we wniosku przez wnioskodawce uczestnicy postepowania to
jest Telewizja (...), Telewizja (...) zostaly blednie oznaczone albowiem sa to spotki handlowego - Telewizja (...) S.A.,
(...) S.A. i Telewizja (...) spotka z 0.0.. Oznaczenie uczestnikow postepowania w sposoéb sformulowany we wniosku
uniemozliwia uznania, ze podmioty te posiadaja zdolnoé¢ sadowa. Jednoczesnie sad uznal, iz z uwagi na powyzsze
rozwazania wydanie stosownych decyzji w tym zakresie bylo bezprzedmiotowe.

Z tych wszystkich wzgledow na podstawie art. 111 § 1 Kodeksu wyborczego i art. 514 § 2 kpc orzeczono jak w sentencji.



