XVII AmK 8/13 - wyrok z uzasadnieniem Sąd Okręgowy w Warszawie z 2015-01-12

Sygn. akt XVII AmK 8/13

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 12 stycznia 2015 r.

Sąd Okręgowy w Warszawie XVII Wydział Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w składzie:

Przewodniczący:

SSO Dariusz Dąbrowski

Protokolant:

Sekretarz sądowy Wioleta Żochowska

po rozpoznaniu w dniu 12 stycznia 2015 r. w Warszawie

na rozprawie

sprawy z powództwa (...) Spółka Akcyjna w W.

przeciwko Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego

przy udziale zainteresowanego (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w W.

o udostępnienie infrastruktury kolejowej

na skutek odwołania powoda od decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego

z dnia 28 stycznia 2013 roku Nr (...)

orzeka:

1.  oddala odwołanie,

2.  zasądza od powoda (...) Spółki Akcyjnej w W. na rzecz pozwanego Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego kwotę 360 zł (trzysta sześćdziesiąt złotych) tytułem kosztów zastępstwa procesowego,

3.  zasądza od powoda (...) Spółki Akcyjnej w W. na rzecz zainteresowanego (...) sp. z o.o. w W. kwotę 360 zł (trzysta sześćdziesiąt złotych) tytułem kosztów zastępstwa procesowego,

Sygn. akt XVII AmK 8/13

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 28 stycznia 2013 roku, nr (...) Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (zwany dalej „Prezesem Urzędu” lub „Prezesem UTK”) na podstawie art. 29 ust. li oraz ust. 6 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym oraz art. 104 § 1 k.p.a., działając na wniosek (...) S.A. w sprawie zawarcia między spółką (...) PL (...). z o.o. z siedzibą w W. (zwaną dalej (...), „Stroną” lub „Przewoźnikiem”) a spółką (...) S.A. z siedzibą w W. (zwanymi dalej (...), „Zarządcą” lub „Stroną”) umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej,

I.  ustalił jak niżej, następujące warunki udostępniania infrastruktury kolejowej przewoźnikowi kolejowemu (...) przez zarządcę infrastruktury (...) na rozkład jazdy obowiązujący od dnia 9 grudnia 2012 r. do dnia 14 grudnia 2013 r.

§ 1. Definicje

Użyte w Decyzji określenia oznaczają:

1)  Decyzja - decyzja w sprawie udostępnienia infrastruktury kolejowej, która zastępuje umowę o udostępnienie infrastruktury kolejowej zawieraną pomiędzy spółkami (...) i (...);

2)  Regulamin - Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy 2012/2013 opracowany przez Zarządcę, stanowiący wzorzec umowy w rozumieniu art. 384-385 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny z 1964 Nr 16. poz. 93 z późn. zm.), zwanej dalej „Kodeksem cywilnym” lub „k.c.”;

3)  Cennik - Cennik stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez (...) obowiązujący od 9 grudnia 2012 r., zatwierdzony przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, zwanego dalej „Prezesem UTK”, Decyzją Nr (...) z dnia 24 sierpnia 2012 r., obejmujący:

Część I. Stawki jednostkowe opłaty podstawowej:

1.  Stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej;

2.  Stawki jednostkowe opłaty podstawowej za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów;

Część II. Stawki jednostkowe opłat dodatkowych;

Część III. Współczynniki i zasady zwiększania stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej;

4)  Rozkład jazdy pociągów - trasy pociągów przydzielone w Rocznym Rozkładzie Jazdy i Indywidualnym Rozkładzie Jazdy lub wprowadzone przez Zarządcę w Zastępczym Rozkładzie Jazdy;

4a) Roczny Rozkład Jazdy (RRJ) - rozkład jazdy obowiązujący od 9 grudnia 2012 r. do 14 grudnia 2013 r., opracowany przez (...) na podstawie złożonych przez przewoźnika wniosków o przydzielenie trasy pociągu;

4b) Indywidualny Rozkład Jazdy (IRJ) - rozkład jazdy pociągu przewoźnika - nie ujęty w RRJ - opracowany przez (...) w przypadku wolnej zdolności przepustowej, na podstawie złożonego do (...) wniosku przewoźnika przydzielenie trasy pociągu;

4c) Zastępczy Rozkład Jazdy (ZRJ) - rozkład jazdy opracowany przez (...) uzgadniany z przewoźnikiem zawierający zmiany wynikające z planowanej realizacji robót;

5)  SEPE - System Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej;

6)  Okres rozliczeniowy - jeden z trzynastu okresów przyjętych do rozliczeń, dla których Zarządca wystawia faktury VAT. Pierwszy obejmuje okres od dnia 9 do 31 grudnia 2012 r., kolejnych jedenaście odpowiada następującym po sobie miesiącom kalendarzowym od stycznia do listopada, a trzynasty obejmuje okres od 1 do 14 grudnia 2013 r.

§ 2 Zobowiązania Stron

1.  Warunkiem udostępnienia infrastruktury kolejowej jest posiadanie przez Zarządcę Autoryzacji Bezpieczeństwa. Zarządca posiada Autoryzację Bezpieczeństwa część A nr (...) i część B nr (...) ważną do dnia 29 grudnia 2015 r., uprawniającą do zarządzania infrastrukturą kolejową.

2.  Warunkiem dostępu Przewoźnika do infrastruktury kolejowej Zarządcy jest posiadanie ważnych dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 lutego 2009 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej (Dz.U. Nr 5, poz. 274), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie warunków dostępu”. Zobowiązuje się Przewoźnika do przedłożenia Zarządcy ww. dokumentów niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 3 dni roboczych od momentu otrzymania niniejszej Decyzji. W przypadku gdy Przewoźnik złożył ww. dokumenty wraz ze składanymi wnioskami o przydzielenie tras pociągów na rozkład jazdy pociągów 2012/13 i jednocześnie dokumenty te nie straciły ważności lub ich treść nie uległa zmianie, Przewoźnik może złożyć tylko oświadczenie potwierdzające ważność złożonych dokumentów.

3.  Zobowiązuje się Przewoźnika do niezwłocznego poinformowania Zarządcy w formie pisemnej o utracie ważności lub zmianie treści, w trakcie obowiązywania niniejszej Decyzji, dokumentów, o których mowa w ust. 2.

4.  Zobowiązuje się Przewoźnika do powierzania prowadzenia pociągów maszynistom spełniającym warunki określone w ustawie o transporcie kolejowym i wydanych na jej podstawie przepisach.

5.  Zobowiązuje się Przewoźnika, aby jego personel uczestniczący w procesie przejazdów pociągów posługiwał się językiem polskim.

6.  Zobowiązuje się Przewoźnika do ustalenia dla swoich pracowników realizujących przejazdy pociągów, w przypadku awarii pojazdu kolejowego, rozwiązania pociągu, zasad postępowania eliminujących możliwe w takich sytuacjach utrudnienia eksploatacyjne na liniach kolejowych zarządzanych przez Zarządcę.

7.  Zobowiązuje się Strony aby przy realizacji Decyzji, na udostępnionej infrastrukturze kolejowej będącej w zarządzie (...), stosowały postanowienia Regulaminu.

§ 3 Przedmiot Decyzji

1.  Decyzja określa zasady i warunki udostępniania Przewoźnikowi infrastruktury kolejowej, będącej w zarządzie (...), w celu realizacji rozkładu jazdy pociągów 2012/2013.

2.  W ramach korzystania z przydzielonych tras pociągów Zarządca świadczy na rzecz Przewoźnika usługi podstawowe w zakresie minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej określone w Załączniku nr 1, usługi podstawowe dostępu do urządzeń związanych z obsługą pociągów oraz usługi dodatkowe określone w Załączniku nr 2.

3.  Inne usługi, niewymienione w ust. 2, mogą być świadczone na podstawie odrębnych umów lub zleceń.

4.  Decyzja nie obejmuje dostawy i odbioru energii elektrycznej na cele trakcyjne, na które Przewoźnik zobowiązany jest zawrzeć odrębne umowy z podmiotami je świadczącymi.

§ 4 Warunki udostępniania oraz korzystania z infrastruktury kolejowej

1.  Korzystanie z infrastruktury kolejowej podczas realizacji przejazdów pociągów odbywa się według zasad określonych w § 33 Regulaminu.

2.  Charakterystykę infrastruktury kolejowej zarządzanej przez Zarządcę określono w Załączniku 2 do Regulaminu.

3.  Zmiana parametrów przydzielonej trasy pociągu wynikająca z zastosowania rodzaju pojazdu trakcyjnego i/lub zwiększenia masy brutto pociągu nie więcej niż może nastąpić na zasadach określonych w § 18 ust. 11 Regulaminu.

4.  Zobowiązuje się Przewoźnika, aby przed uruchomieniem pociągu, po jego zestawieniu zgodnie z parametrami określonymi w przydzielonej trasie pociągu zgłosił Zarządcy jego gotowość do odjazdu pociągu, według zasad określonych w § 36 Regulaminu oraz pozostawił 1 egzemplarz wykazu pojazdów kolejowych w składzie pociągu, w miejscu określonym w Regulaminie Technicznym Stacji (działka (...)).

5.  W trakcie korzystania z infrastruktury kolejowej mogą wystąpić ograniczenia z jej korzystania, o których mowa w § 9 Regulaminu.

6.  W przypadku planowanej realizacji robót na liniach kolejowych i konieczności zmiany organizacji ruchu kolejowego, Zarządca przekazuje ZRJ w trybie i terminach określonych w § 9 ust. 9 i 13 Regulaminu.

Przewoźnik dodatkowo ma możliwość wygenerowania z Internetowego Systemu Zamawiania Trasy Pociągu (ISZTP) ZRJ w formie przyjętej dla wydawnictw wewnętrznego rozkładu jazdy.

7.  Zobowiązuje się Przewoźnika, aby w trakcie realizacji przejazdów jego pracownicy oraz osoby, którymi posługuje się w wykonywaniu Decyzji, przestrzegali wszystkich parametrów określonych w przydzielonej trasie pociągu oraz postanowień zawartych w dodatkach 1 i 2 do wewnętrznego rozkładu jazdy, w które Przewoźnik zobowiązany jest ich wyposażyć.

8.  Zobowiązuje się Przewoźnika, aby jego pracownicy oraz osoby, którymi posługuje się w wykonywaniu Decyzji, wykonujący czynności związane bezpośrednio z prowadzeniem ruchu kolejowego znali i stosowali instrukcje oraz wytyczne ujęte w wykazie przepisów wewnętrznych obowiązujących Przewoźnika korzystającego z infrastruktury kolejowej Zarządcy stanowiącego Załącznik 3 do Regulaminu.

9.  Zobowiązuje się Przewoźnika, aby jego pracownicy, w przypadku realizacji przejazdów przez stacje graniczne, znali i stosowali zasady prowadzenia ruchu, określone w Miejscowych Porozumieniach Granicznych regulaminach lub instrukcjach prowadzenia ruchu przez granicę.

10.  Wyciągi z Miejscowych Porozumień Granicznych, wyciągi z regulaminów lub instrukcji prowadzenia ruchu przez granicę, Przewoźnik może otrzymać w zakładzie linii kolejowych, właściwym terytorialnie dla danej stacji granicznej. Ponadto wyciągi z Miejscowych Porozumień Granicznych znajdują się na stronie internetowej www.plk-sa.pl.

11.  W przypadku wystąpienia zdarzenia (poważnego wypadku, wypadku, incydentu) na udostępnianej infrastrukturze kolejowej, Strony niniejszej Decyzji zobowiązane są do stosowania zasad zawartych w § 38 Regulaminu.

12.  W przypadku wystąpienia trudności eksploatacyjnych zobowiązuje się Zarządcę do podjęcia działań, o których mowa w § 39 ust. 3 i 4 Regulaminu oraz w § 32 i 33 Instrukcji o postępowaniu w sprawach poważnych wypadków, wypadków, incydentów oraz trudności eksploatacyjnych na liniach kolejowych Ir-8.

§ 5 Obowiązki i uprawnienia Stron Decyzji

1.  Strony zobowiązane są do wykonywania obowiązków i uprawnień określonych w § 34 Regulaminu.

2.  Przewoźnik ma prawo zrezygnować z przydzielonej trasy pociągu. Rezygnacja z przydzielonej trasy pociągu dokonywana jest przez pracowników Przewoźnika poprzez Internetowy System Zamawiania Trasy Pociągu (ISZTP).
Potwierdzenie przyjęcia „Rezygnacji z przydzielonej trasy pociągu” generowane jest automatycznie z ISZTP i przesyłane drogą elektroniczną na adres wnioskodawcy.
W przypadku awarii ww. systemu, rezygnację z przydzielonej trasy pociągu należy zgłaszać (pocztą elektroniczną lub faksem) na formularzu zgodnym z wzorem stanowiącym Załącznik nr 3, do właściwego terytorialnie dla miejsca planowanego rozpoczęcia przejazdu, stanowiska ds. konstrukcji rozkładów jazdy, według Załącznika 4.3 do Regulaminu.

3.  Zgodnie z zapisami § 34 ust. 3 pkt 1 Regulaminu pracownicy Zarządcy, posiadający imienne upoważnienia wydane przez Dyrektora Biura (...), są uprawnieni do przeprowadzenia doraźnych czynności sprawdzających, w zakresie:

1)  wyposażenia pracowników i pojazdu kolejowego Przewoźnika w następujące dokumenty i przybory:

a)  prawo kierowania pojazdem kolejowym,

b)  zezwolenie wydane dla pracownika w trybie § 35 Regulaminu,

c)  aktualny wewnętrzny rozkład jazdy pociągu oraz dodatek 2 do wewnętrznego rozkładu jazdy,

d)  kartę próby hamulca i urządzeń pneumatycznych pociągu,

e)  druki rozkazów pisemnych,

f)  wykaz pojazdów kolejowych w składzie pociągu,

g)  sprawny radiotelefon,

h)  przybory sygnałowe;

2)  zestawienia pociągu zgodnie z parametrami przydzielonej trasy pociągu.

4.  Zobowiązuje się Zarządcę do powiadamiania Przewoźnika o wynikach przeprowadzanych czynności sprawdzających.

5.  Zobowiązuje się Przewoźnika do zezwalania na przejazd pracownika Zarządcy w czynnej kabinie maszynisty na podstawie imiennego zezwolenia wydanego przez Zarządcę. Wykaz stanowisk, dla których będą wystawiane ww. zezwolenia zawiera załącznik nr 10 do Regulaminu.

6.  Zobowiązuje się Przewoźnika, aby jego pracownicy stanowiący obsługę pojazdów trakcyjnych znali obsługiwane odcinki linii kolejowych, na których prowadzą pociąg.
W przypadku braku znajomości odcinków linii kolejowych przez obsługę pojazdów trakcyjnych z przyczyn powstałych po stronie Zarządcy, Zarządca może zapewnić, na wniosek Przewoźnika, przejazd z prędkością 40 km/h, celem uzyskania znajomości odcinków linii kolejowych przez maszynistów pojazdów trakcyjnych Przewoźnika, przy czym, koszty takiego przejazdu związane z korzystaniem z infrastruktury kolejowej Zarządcy nie obciążają Przewoźnika.

7.  Zobowiązuje się Zarządcę, aby po zakończeniu postępowania w sprawie zdarzenia (poważnego wypadku, wypadku, incydentu) i trudności eksploatacyjnej, w wyniku których powstały straty po stronie Zarządcy lub/i Przewoźnika, do powołania zespołu do ustalenia ich wysokości i odpowiedzialności za nie.
W imieniu Zarządcy zespół ten powoływany jest przez dyrektora zakładu linii kolejowych, właściwego terytorialnie dla miejsca wystąpienia zdarzenia lub trudności eksploatacyjnej.
Jeśli w terminie do 14 dni po zakończeniu postępowania w sprawie zdarzenia (poważnego wypadku, wypadku, incydentu) i trudności eksploatacyjnej, Zarządca nie powoła ww. zespołu, to do powołania takiego zespołu uprawniony jest Przewoźnik. Ustalenia zespołu są wiążące dla Zarządcy i Przewoźnika pod warunkiem umożliwienia uczestnictwa w nim przedstawicieli Zarządcy.
W skład zespołu wchodzą przedstawiciele Zarządcy i Przewoźnika posiadający upoważnienia wydane zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik nr 4. Do wydawania upoważnień ze strony Zarządcy upoważniony jest dyrektor zakładu linii kolejowych, właściwego terytorialnie dla miejsca wystąpienia zdarzenia lub trudności eksploatacyjnej, a ze strony Przewoźnika - Członek Zarządu.
Podstawę prac zespołu, stanowi: w przypadku zdarzeń - protokół ustaleń końcowych lub raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, natomiast w przypadku trudności eksploatacyjnej - sprawozdanie końcowe z przeprowadzonego postępowania.
Każde posiedzenie zespołu jest protokołowane przez Stronę powołującą zespół i podpisywane przez wszystkich członków zespołu, a protokół z ostatniego posiedzenia oprócz ustalenia wysokości strat i odpowiedzialności za nie, określa sposób i terminy rozliczeń finansowych.

§ 6 Jednostki organizacyjne i stanowiska wyznaczone do współpracy

Zobowiązuje się Strony do przestrzegania następujących zasad dokonywania powiadomień:

1)  w przypadku zdarzeń mających znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa i ciągłości prowadzenia ruchu, a także bezpieczeństwa ludzi i mienia, powiadamia się odpowiednio:

a)  po stronie Zarządcy - najbliższy posterunek ruchu,

b)  po stronie Przewoźnika - maszynistę pojazdu trakcyjnego;

2)  w przypadkach zakłóceń w realizacji rozkładu jazdy pociągów, powiadamia się odpowiednio:

a)  po stronie Zarządcy - poprzez najbliższy posterunek ruchu, (...), ekspozyturę zarządzania ruchem kolejowym Centrum (...), która powiadamia przedstawiciela Przewoźnika, tj. Dyspozyturę (...), tel. kom.: (...), tel.: (...), fax: (...), e- mail: (...),

b)  po stronie Przewoźnika - maszynistę pojazdu trakcyjnego;

3)  w przypadkach pozostałych, w tym przy przekazywaniu innych informacji związanych z wykonywaniem Decyzji, odpowiednio powiadamia się:

a)  po stronie (...) S.A. Centrala Biuro Sprzedaży, adres: (...)-(...) W., ul. (...),

b)  po stronie Przewoźnika - F. PL (...). z o.o., adres: (...)-(...) W., ul. (...).

§ 7 Opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej i inne opłaty

1.  Opłata za korzystanie z infrastruktury kolejowej obejmuje:

1)  opłatę podstawową za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, obejmującą zrealizowane usługi, o których mowa w Załączniku nr 1;

2)  opłatę rezerwacyjną, pobieraną za zamówioną i przydzieloną trasę pociągu, która nie została przez Przewoźnika wykorzystana;

3)  opłatę podstawową za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów, obejmującą zrealizowane usługi, o których mowa w Załączniku nr 2 ust. 1;

4)  opłatę dodatkową, obejmującą zrealizowane usługi, o których mowa w Załączniku nr 2 ust. 2.

2.  W przypadku, kiedy przejazd pociągu obejmuje linie/odcinki będące w zarządzie różnych podmiotów gospodarczych, Zarządca pobiera opłatę tylko za korzystanie z infrastruktury kolejowej będącej w jego zarządzie.

3.  Szacowana wartość opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej została wyznaczona w Załączniku nr 5 i wynosi netto 9 095 100,00 zł.

4.  Szacowana wartość opłaty podstawowej za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów wynosi netto 123 500,00 zł.

5.  Szacowana wartość opłaty dodatkowej za usługi dodatkowe wynosi netto 110 800,00 zł.

6.  Opłaty, o których mowa w ust. 1, wyznaczane są odpowiednio według zasad określonych w §9, 10, 11 i 12 i wnoszone przez Przewoźnika na rzecz Zarządcy, w trybie i terminie określonym w § 14.

7.  W przypadku użycia pojazdu trakcyjnego innego przewoźnika dla „ściągnięcia” uszkodzonego taboru Przewoźnika, Zarządca uprawniony jest do obciążenia Przewoźnika kwotą, wynikającą z faktury VAT wystawionej przez takiego przewoźnika.

8.  W przypadku użycia pojazdu trakcyjnego Przewoźnika dla „ściągnięcia” uszkodzonego taboru innego przewoźnika, Przewoźnik uprawniony jest do obciążenia Zarządcy kwotą równą poniesionym kosztom. Przewoźnik nalicza koszty za użycie lokomotyw i pracę drużyn trakcyjnych zgodnie ze stawkami jednostkowymi przyjętymi przez Przewoźnika do stosowania na okres obowiązywania Decyzji i przekazanymi Zarządcy do wykorzystania, drogą elektroniczną na adres (...), w ciągu 7 dni od daty otrzymania niniejszej Decyzji.
Do wystawionej dla Zarządcy faktury VAT Przewoźnik dołącza następujące załączniki:

1)  telefonogram, określający kto i dla jakiego przewoźnika oraz do jakiego miejsca zadysponował pojazd trakcyjny;

2)  zestawienie godzin z rozpisaniem czasu pracy pojazdu trakcyjnego, tzn. przejazd jako jazda luzem tam i powrót, ściąganie pociągu z podaniem numeru pociągu i relacji przejazdu bądź kopię dokumentu przeznaczonego do rejestrowania pracy drużyny trakcyjnej i pojazdu kolejowego Przewoźnika.

§ 8 Ulgi i współczynniki zwiększające stawki jednostkowe opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej

1.  Przewoźnik może uzyskać ulgę w opłacie podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej w przypadkach i na zasadach określonych w § 29 ust. 1 pkt 1 Regulaminu.

2.  Przewoźnik może uzyskać ulgę w opłacie podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej w przypadkach określonych w § 29 ust. la Regulaminu.
Zarządca nalicza ulgę na podstawie zestawienia zrealizowanych przejazdów pociągów z jednostkami intermodalnymi, sporządzonego przez Przewoźnika, za każdy zakończony okres rozliczeniowy, według wzoru stanowiącego Załącznik A oraz załączonych do niego „Wykazów pojazdów kolejowych w składzie pociągu” i przesłanych, najpóźniej do 10 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, przez Przewoźnika do (...) S.A. - CentralaBiuro Sprzedaży, Wydział (...) w L., adres: ul. (...), (...)-(...) L..
Zarządca weryfikuje ww. zestawienie na podstawie zarejestrowanych w (...) wykonanych przez Przewoźnika przejazdów oraz załączonych do zestawienia przez Przewoźnika „Wykazów pojazdów kolejowych w składzie pociągu”.
Zarządca dokona naliczenia ulgi w ciągu 14 dni od daty otrzymania od Przewoźnika zestawienia zrealizowanych przejazdów pociągów z jednostkami intermodalnymi wraz z kompletem „Wykazów...”.

3.  Zarządca stosuje współczynniki zwiększające opłatę podstawową za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej w przypadkach i na zasadach określonych w Cenniku część III.

§ 9 Wyznaczenie opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej

1.  Podstawę do obliczenia opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej stanowi zrealizowany przejazd pociągu Przewoźnika oraz stawki jednostkowe określone dla poszczególnych odcinków linii kolejowych z uwzględnieniem ich kategorii oraz dostępności do urządzeń sieci trakcyjnej ujęte w „Wykazie linii kolejowych zarządzanych przez (...) S.A. z przyporządkowaniem im stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej obowiązujących od 9 grudnia 2012 r. [zł/pockm]” sporządzonym na podstawie Cennika część I. 1.

2.  Opłata podstawowa za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej dla przejazdu pociągu według przydzielonej trasy obliczana jest jako suma iloczynów stawki jednostkowej właściwej dla danego odcinka linii kolejowej i długości tego odcinka z uwzględnieniem masy brutto pociągu.
Masę brutto pociągu określa się jako masę pociągu uwzględnioną w przydzielonej trasie pociągu, powiększoną o 1001 za każdą lokomotywę czynną.

3.  Do opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej wyznaczonej według zasady podanej w ust. 2 nalicza się marżę zysku w wysokości:

1)  1% - za przejazdy zrealizowane w ramach RRJ;

2)  8% - za przejazdy zrealizowane w ramach IRJ i Katalogu (...),

4.  Za zrealizowany przejazd pociągu, dla którego ma zastosowanie ulga, opłata wyznaczana jest według zasady podanej w ust. 3 i pomniejszana o wartość wynikającą z udzielonej ulgi obliczoną od opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, wyznaczonej według zasady podanej w ust. 2.

5.  Za zrealizowany przejazd pociągu z przesyłkami nadzwyczajnymi, opłata wyznaczana jest według zasady podanej w ust. 3 i zwiększana o wartość wynikającą z zastosowania odpowiedniego współczynnika lub współczynników, ujętych w Cenniku część III obliczoną od opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, wyznaczonej według zasady podanej w ust. 2.

6.  Za zrealizowany przejazd pociągu z przesyłkami nadzwyczajnymi, dla którego ma zastosowanie ulga, opłata wyznaczana jest według zasady podanej w ust. 5 i pomniejszana o wartość wynikającą z udzielonej ulgi obliczoną od opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej wyznaczonej według zasady podanej w ust. 2.

7.  Opłata za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej za przejazd pociągu drogą okrężną według ZRJ z przyczyn leżących po stronie Zarządcy jest równa opłacie wyznaczonej według trasy zaplanowanej w rozkładzie jazdy pociągów. W przypadku, w którym przejazd ten odbył się według ZRJ pociągów tylko na części trasy, z przyczyn leżących po stronie Przewoźnika, Zarządca nalicza opłatę rezerwacyjną za niewykorzystaną część trasy. Przewoźnika, Zarządca nalicza opłatę rezerwacyjną za niewykorzystaną część trasy.

W związku z prowadzonymi pracami remontowo-modemizacyjnymi na infrastrukturze kolejowej pozostającej w zarządzie (...), zobowiązuje się Zarządcę, aby w ciągu 3 miesięcy od daty otrzymania mniejszej Decyzji opracował i wdrożył system rekompensat dla przewoźników towarowych za przejazd pociągów drogą okrężną z przyczyn leżących po stronie Zarządcy, w oparciu o wyznaczenie tras wzorcowych. System ten powinien uwzględniać specyfikę kolejowych przewozów rzeczy, a w szczególności, wynikającą z niej konieczność zamawiania tras pociągów przede wszystkim w ramach IRJ. Zobowiązuje się (...) do przedstawienia Prezesowi UTK szczegółowej informacji na temat tego systemu niezwłocznie po jego opracowaniu.

8.  Opłata za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej za przejazd pociągu drogą okrężną według ZRJ pociągów z przyczyn leżących po stronie innego zarządcy, jest wyznaczana według rzeczywistej drogi przejazdu.

9.  Opłata podstawowa za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej za przejazdy pociągów Przewoźnika za każdy okres rozliczeniowy, naliczana jest jako suma opłat podstawowych za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej poszczególnych przejazdów pociągów zrealizowanych w tym okresie, z uwzględnieniem postanowień powyższych ustępów.

§ 10 Wyznaczenie opłaty rezerwacyjnej

1.  Opłata rezerwacyjna naliczana jest za zamówione i niewykorzystane przez Przewoźnika trasy pociągów za wyjątkiem przypadków określonych w § 28 ust. 8 Regulaminu

2.  Opłata rezerwacyjna dla określonej trasy pociągu wynosi:

1)  10% opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, wyznaczonej zgodnie z postanowieniami § 9 ust. 2, za przejazd planowanego pociągu według przydzielonej trasy w przypadku rezygnacji z tego przejazdu w terminie krótszym niż 30 dni i równym lub dłuższym niż 72 godziny przed planowanym terminem jego realizacji;

2)  25% opłaty podstawowej za minimalny dostępno infrastruktury kolejowej, wyznaczonej zgodnie z postanowieniami § 9 ust. 2, za przejazd planowanego pociągu według przydzielonej trasy w przypadku rezygnacji z tego przejazdu w terminie krótszym niż 72 godziny przed planowanym terminem jego realizacji.

3.  W przypadku, kiedy Przewoźnik złoży rezygnację z przejazdu w terminie co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem jego realizacji, Zarządca nie pobiera opłaty rezerwacyjnej.

4.  W przypadku, kiedy Przewoźnik nie złoży rezygnacji z przydzielonej trasy pociągu i nie wykorzysta jej w całości lub w części, opłata rezerwacyjna za niewykorzystane odcinki linii wynosi 25% opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, wyznaczonej zgodnie z postanowieniami § 9 ust. 2 za przejazd planowanego pociągu według przydzielonej trasy.

§ 11 Wyznaczenie opłaty podstawowej za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów

1.  Podstawę do wyznaczenia opłat za zrealizowane usługi, określone w Załączniku nr 2 ust. 1 stanowią: wykonana przez Zarządcę i potwierdzona przez Przewoźnika usługa oraz stawki jednostkowe opłaty podstawowej za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów ujęte w Cenniku część I. 2.

2.  Opłata za usługi wymienione w Załączniku nr 2 ust. 1 w pkt 1 i 2 wyznaczana jest jako iloczyn sumy wykonanych pociągokilometrów i stawki jednostkowej, odrębnie dla pojazdów kolejowych luzem i pociągów lub składów manewrowych.
Długość przejazdu dla tych usług liczona jest od osi stacji po najkrótszej drodze przejazdu do granicy własności środka trwałego lub granicy użytkowania przez Zarządcę. W przypadku przejazdu pomiędzy terminalami towarowymi po torach Zarządcy, odległość ustalana jest według najkrótszej drogi przejazdu. Wykaz wyznaczonych odległości dla tych usług stanowi Załącznik 2.8 do Regulaminu.
Przejazdy realizowane tam i z powrotem liczone są jako odrębne przejazdy.

3.  Opłata za usługę wymienioną w Załączniku nr 2 ust. 1 w pkt 3 wyznaczana jest jako iloczyn liczby formowanych składów pociągów z wykorzystaniem co najmniej dwóch torów i stawki jednostkowej.
Opłatę pobiera się również w przypadku wykorzystania co najmniej dwóch torów w celu dokonania wymiany grup wagonów, włączania i wyłączania wagonów.
Opłaty nie pobiera się za korzystanie z infrastruktury kolejowej w celu dokonania zmiany lokomotywy, czoła lub formowania pociągu na stacjach wyposażonych w czynne górki rozrządowe z wagonów rozrządzonych z wykorzystaniem górki rozrządowej.

4.  Opłata za usługę wymienioną w Załączniku nr 2 ust. 1 w pkt 4 wyznaczana jest jako iloczyn sumy czasu zajętości toru przez tabor kolejowy i stawki jednostkowej.
Opłata jest pobierana za zajętość toru przez tabor kolejowy, trwający co najmniej dwie godziny.
Opłata za usługę nie jest pobierana w przypadku, w którym zajętość toru przez tabor kolejowy wynika z przyczyn leżących po stronie Zarządcy.
Opłata nie jest pobierana na stacjach wyposażonych w czynne górki rozrządowe za zajętość toru przez tabor rozrządzony z wykorzystaniem górki rozrządowej, jeżeli zajętość nie przekracza 7 dni.
Do czasu zajętości toru nie zalicza się czasu od momentu zgłoszenia Zarządcy gotowości pociągu do odjazdu do czasu rzeczywistego odjazdu pociągu.

5.  Opłata za usługę wymienioną w Załączniku nr 2 ust. 1 w pkt 5 wyznaczana jest jako iloczyn sumy czasu zajętości toru do czynności ładunkowych przez tabor kolejowy i stawki jednostkowej.
W przypadku przekroczenia 12 godzin postoju, opłata powiększana jest o wielkość stawki jednostkowej, dla każdych kolejnych rozpoczętych 12 godzin postoju. Do 12 godzin nie zalicza się okresów, w których prace ładunkowe, zgodnie z regulaminem technicznym stacji, nie mogą się odbywać.
Czas zajętości toru liczy się od momentu zajęcia toru do jego zwolnienia.
Zajęcie rampy lub placu ładunkowego powyżej jednej godziny od zwolnienia toru do czynności ładunkowych podlega opłacie ustalonej na podstawie indywidualnej kalkulacji.
Wykaz ogólnodostępnych torów ładunkowych z przyległym placem lub rampą do wykonywania czynności ładunkowych stanowi Załącznik (...).B do Regulaminu.

6.  Opłata za usługę wymienioną w Załączniku nr 2 ust. 1 w pkt 6 wyznaczana jest jako iloczyn liczby rozrządzonych wagonów na stacjach wyposażonych w czynne górki rozrządowe i stawki jednostkowej.
Zobowiązuje się Przewoźnika do sporządzenia na każdy skład rozrządzany lub przechodzący przez górkę rozrządową dodatkowego egzemplarza karty rozrządowej dla Zarządcy i pozostawienia jej na właściwym posterunku ruchu.
Wykaz stacji wyposażonych w czynne górki rozrządowe zawierający posterunki wyznaczone do pozostawienia karty rozrządowej, stanowi Załącznik nr (...).
Do liczby rozrządzonych wagonów zaliczany jest każdy wagon przechodzący przez górkę rozrządową z wyjątkiem:

1)  wagonów przestawianych przez górkę rozrządową z powodu braku innej możliwości przejazdu spowodowanego zamknięciami infrastruktury torowej;

2)  wagonów wtórnie rozrządzanych przez górkę rozrządową z powodu czasowo niesprawnej lub zamkniętej infrastruktury technicznej (tory, rozjazdy, hamulce torowe itp.) z przyczyn leżących po stronie Zarządcy.

W przypadku, w którym infrastruktura kolejowa stacji wyposażonych w czynne górki rozrządowe nie jest wykorzystywana do tej usługi a do innych usług, o których mowa w Załączniku nr 2 ust. 1, opłaty pobierane są według zasad określonych dla tych usług

7.  Opłaty, wyliczone według zasad określonych w ustępach od 2 do 6 powiększane są o wartość wynikającą z naliczenia 1 % marży zysku.

§ 12 Wyznaczenie opłaty dodatkowej za korzystanie z infrastruktury kolejowej.

1.  Podstawę do wyznaczenia opłat za usługi, określone w Załączniku nr 2 ust. 2 stanowi zrealizowana usługa i stawki jednostkowe opłat dodatkowych ujęte w Cenniku część II.

2.  Opłata dodatkowa za usługę wymienioną w Załączniku nr 2 ust. 2 w pkt 1 składa się z opłaty dodatkowej za opracowanie warunków przejazdu pociągu z przesyłką nadzwyczajną i ewentualnej opłaty dodatkowej za czynności nadzoru wynikające ze szczególnych warunków realizacji przejazdu.
Zarządca pobiera opłatę dodatkową za opracowanie warunków przejazdu pociągu z przesyłką nadzwyczajną za każdą wydaną zgodę na jej przewóz.
Za przystosowanie obiektów i urządzeń Zarządcy do wymaganych warunków technicznych przejazdu pociągu z przesyłką nadzwyczajną opłatę pobiera się według indywidualnej kalkulacji.

3.  Opłata dodatkowa za usługę wymienioną w Załączniku nr 2 ust. 2 w pkt 2 wyznaczana jest jako iloczyn długości trasy i stawki jednostkowej, z zaokrągleniem do pełnego kilometra według ogólnie obowiązujących zasad.

4.  Opłaty, wyliczone według zasad określonych w ust. 2 i 3 powiększane są o wartość wynikającą z naliczenia 1 % marży zysku.

§ 13 Zasady dokumentowania świadczonych usług

1.  W zakresie realizacji usług podstawowych minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej Zarządca zobowiązany jest do prowadzenia rejestracji wykonanych przez Przewoźnika przejazdów w SEPE.

2.  Zobowiązuje się Zarządcę aby, po zakończeniu każdej doby, przekazywał Przewoźnikowi drogą elektroniczną na adres e-mail: (...) zestawienie wykonanych przejazdów pociągów. Przewoźnika zobowiązuje się, aby, po sprawdzeniu i wyjaśnieniu ewentualnych wątpliwości, najpóźniej w ciągu 24 godzin dokonał potwierdzenia przejazdów na adres nadawcy.

3.  Zobowiązuje się Zarządcę do sporządzania, dla każdego okresu rozliczeniowego, zestawienia wykonanych przejazdów pociągów Przewoźnika i przekazywania go drogą elektroniczną na adres e-mail: (...) najpóźniej w dniu dostarczenia faktury VAT. W zestawieniu powinny być ujęte m.in. informacje dotyczące wykorzystania przez Przewoźnika poszczególnych tras pociągów przydzielonych w danym okresie rozliczeniowym, wysokość opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej i opłaty rezerwacyjnej, liczba zrealizowanych i niezrealizowanych pociągokilometrów.

4.  W zakresie realizacji usług podstawowych zapewniających dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów, zobowiązuje się Zarządcę do prowadzenia rejestracji:

1)  wykonanych przejazdów do/z punktów z urządzeniami zaopatrzenia w paliwo i terminali towarowych, o których mowa w § 11 ust. 2, według wzoru stanowiącego Załącznik nr (...);

2)  liczby formowanych składów pociągów, o których mowa w § 11 ust. 3, według wzoru stanowiącego Załącznik nr (...);

3)  czasu zajętości torów przez tabor Przewoźnika, o którym mowa w § 11 ust. 4, według wzoru stanowiącego Załącznik nr (...);

4)  czasu zajętości torów do czynności ładunkowych, w tym przy rampach i placach ładunkowych przez tabor Przewoźnika, o którym mowa w § 11 ust. 5, według wzoru stanowiącego Załącznik nr (...),

a Przewoźnika zobowiązuje się, aby jego upoważnieni pracownicy dokonywali jej potwierdzenia.

W zakresie usługi dotyczącej korzystania ze stacji wyposażonych w czynne górki rozrządowe, zobowiązuje się Zarządcę do przyjmowania do rozliczeń liczby rozrządzonych wagonów z karty rozrządowej, o której mowa w § 11 ust. 6, według wzoru stanowiącego Załącznik (...).

4.  Zobowiązuje się Zarządcę do sporządzania, dla każdego okresu rozliczeniowego, zestawienia wykonanych usług podstawowych zapewniających dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów, odpowiednio według Załączników nr (...), (...), (...), (...), (...) i przekazywania ich Przewoźnikowi drogą elektroniczną na adres e-mail: (...) najpóźniej w dniu dostarczenia faktury VAT.

5.  Zobowiązuje się Przewoźnika do wyznaczenia stanowisk lub osób imiennie upoważnionych do potwierdzania wykonanych usług podstawowych w zakresie dostępu do urządzeń związanych z obsługą pociągów w ewidencji Zarządcy. Wykaz upoważnionych stanowisk lub osób ze wskazaniem okresów potwierdzania stanowi Załącznik nr (...).

6.  Dokumentem poświadczającym wykonanie usługi, o której mowa w Załączniku nr 2 ust. 2 w pkt 1, dotyczącej opracowania warunków przewozu przesyłki nadzwyczajnej, jest wydana zgoda na jej przewóz, natomiast usługi o której mowa w Załączniku nr 2 ust. 2 w pkt 2 jest opracowany IRJ.

7.  Brak potwierdzenia przez Przewoźnika realizacji usługi nie wstrzymuje rozliczeń.

§ 14 Terminy, sposób uiszczania opłat i innych zobowiązań finansowych

1.  Zobowiązuje się Zarządcę do wystawienia odrębnych faktur VAT za usługi, o których mowa w Załączniku nr 1 i 2 ust. 1, w terminie do 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego, zgodnie ze sporządzonymi zestawieniami wykonanych usług.

2.  Zobowiązuje się Zarządcę do uwzględniania w fakturze VAT z opłatą podstawową za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej opłaty rezerwacyjnej, o której mowa w § 10, jako odrębnej pozycji.

3.  W terminie 7 dni po wykonaniu usług, o których mowa w Załączniku nr 2 ust. 2, faktury VAT wystawia jednostka organizacyjna Zarządcy:

1)  Centrum (...): za opracowanie IRJ, dokonanie aktualizacji RRJ i za opracowanie warunków przejazdu pociągu z przesyłką owi nadzwyczajną;

2)  zakład linii kolejowych, wykonujący czynności nadzoru wynikające ze szczególnych warunków realizacji przejazdu.

4.  Należności wynikające z faktur VAT, o których mowa w ust. 1 i 3, wnoszone są w terminie 14 dni od daty otrzymania faktur na rachunek wskazany w fakturach

5.  Rozliczenia z tytułu użycia pojazdu trakcyjnego Przewoźnika do eliminacji zakłóceń eksploatacyjnych, dokonywane są odpowiednio przez Zarządcę i Przewoźnika lub ich jednostki organizacyjne, z zachowaniem 14-dniowych terminów płatności od daty otrzymania faktury VAT, na rachunek wskazany w fakturze.

6.  Wierzytelności wzajemne Stron, powstałe w wyniku likwidacji skutków zdarzeń (poważnych wypadków, wypadków, incydentów) i trudności eksploatacyjnych na liniach kolejowych, ustalone na podstawie postanowień zespołu, o którym mowa w § 5 ust. 7, traktowane są odrębnie od wierzytelności powstałych w wyniku korzystania z infrastruktury kolejowej.

7.  Rozliczenie ulgi za zrealizowane przejazdy pociągów z jednostkami intermodalnymi dokonywane będzie po zakończeniu okresu rozliczeniowego, zgodnie z zasadami określonymi w § 8 ust. 2, poprzez wystawienie przez Zarządcę faktury korygującej VAT.

8.  Przy fakturowaniu, do opłat dolicza się należny podatek VAT.

9.  Fakturę VAT uznaje się za uregulowaną w dniu, w którym nastąpiło uznanie rachunku bankowego Zarządcy kwotą równą wartości wystawionej faktury.

10.  Za opóźnienia w regulowaniu należności naliczane są odsetki ustawowe.

11.  Strona wnosząca opłaty na rzecz drugiej, podaje na dokumencie płatności numer faktury VAT, której opłata dotyczy.

12.  W przypadku spłaty przez Przewoźnika należności wynikającej z Decyzji, pomimo wskazania przez Przewoźnika długu, który chce zaspokoić, Zarządca może bez konieczności uzyskania zgody Przewoźnika, zaliczyć ją w pierwszej kolejności na poczet należności głównych i odsetek najdawniej wymagalnych powstałych z tytułu nieterminowych wpłat wynikających z tej Decyzji. W takim przypadku Zarządca jest zobowiązany do pisemnego poinformowania Przewoźnika, w terminie 10 dni od daty dokonania płatności, o zaliczeniu dokonanych płatności na poczet innych zobowiązań niż te, które zostały wskazane w tytule przelewu przez Przewoźnika.

13.  Strona nie może dokonać potrącenia własnych należności z należności przysługujących drugiej Stronie z tytułu niniejszej Decyzji, bez uzyskania uprzedniej pisemnej zgody drugiej Strony.

§ 15 Szczególne zobowiązania Stron

1.  Zobowiązuje się Strony do wykonywania z należytą starannością zobowiązań wynikających z Decyzji.

2.  Zobowiązuje się Strony do bezzwłocznego wzajemnego powiadamiania się o wszelkich okolicznościach i zdarzeniach, mających wpływ na wykonywanie zobowiązań wynikających z Decyzji, w tym w szczególności takich, które mogą wywołać niekorzystne skutki dla jednej lub obu Stron.

3.  Zobowiązuje się Strony do niezwłocznego wzajemnego informowania o wszelkich zmianach danych teleadresowych oraz osób wskazanych w niniejszej Decyzji, niezbędnych do prawidłowego jej wykonania.

Powyższe zmiany nie stanowią zmiany Decyzji i obowiązują z dniem doręczenia przez Stronę pisemnego zawiadomienia drugiej Stronie.

4.  Strony ponoszą odpowiedzialność za działania i zaniechania własnych pracowników oraz osób, którymi posługują się przy wykonywaniu Decyzji.

5.  Zobowiązuje się Przewoźnika do wyboru jednej z wymienionych poniżej opcji wypłaty kar za nienależytą realizację rozkładu jazdy pociągów w rozkładzie jazdy 2012/2013:

a)  Zobowiązuje się Strony do wypłaty kar z tytułu nienależytej realizacji rozkładu jazdy pociągów. Zasady naliczania kar oraz rozliczeń z tego tytułu zawarte są w Załączniku nr 6.

lub

b)  Zobowiązuje się Przewoźnika do wypłaty kar wynikających z umów (oraz decyzji Prezesa UTK zastępujących umowy) o udostępnienie infrastruktury kolejowej wiążące Zarządcę z innymi przewoźnikami z tytułu opóźnień pociągów innych przewoźników, wynikających z przyczyn leżących po stronie Przewoźnika. Podstawą do obciążenia Przewoźnika będzie dokumentacja prowadzona przez Zarządcę, na podstawie której wystawiane będą noty obciążeniowe dotyczące kar z tytułu nienależytej realizacji rozkładu jazdy pociągów.

Jednocześnie zobowiązuje się Przewoźnika do pisemnego poinformowania Zarządcy Prezesa UTK w ciągu 7 dni od dnia otrzymania niniejszej Decyzji o tym, którą z dwóch wyżej wymienionych opcji wypłaty kar za nienależytą realizację rozkładu jazdy pociągów w rozkładzie jazdy 2012/2013 wybrał. Przy wyborze opcji przedstawionej w pkt a Przewoźnik zobowiązany jest do uzupełnienia ust. 1, ust. 6 i ust. 18 Załącznika ni6. W przypadku gdyby Przewoźnik nie wywiązał się w powyższym terminie z obowiązku dokonania wyboru, o którym mowa w pierwszym zdaniu tego ustępu, jako obowiązująca w niniejszej Decyzji będzie opcja przedstawiona w pkt b.

6.  Odpowiedzialność Stron z przyczyn innych, niż nienależyta realizacja rozkładu jazdy pociągów rozstrzygana jest w oparciu o postanowienia Kodeksu cywilnego.

7.  W związku z terminowym realizowaniem wpłat należności wynikających z Decyzji o udostępnienie infrastruktury kolejowej obowiązującej w rozkładzie jazdy pociągów 2011/2012, odstępuje się od stosowania zabezpieczeń.

W przypadku zalegania z płatnościami wobec Zarządcy lub nieterminowym regulowaniu należności przez Przewoźnika, zobowiązuje się Przewoźnika aby w ciągu 14 dni od otrzymania pisemnego żądania Zarządcy, zabezpieczył płatności Decyzji poprzez złożenie oświadczenia o poddaniu się egzekucji na podstawie art. 777 § 1 pkt 5 k.p.c.

§ 16 Postanowienia końcowe

1.  Decyzja została wydana na rozkład jazdy pociągów obowiązujący od dnia 9 grudnia 2012 r. do 14 grudnia 2013 r.

2.  Szacowana wartość zobowiązań Przewoźnika wobec Zarządcy, wynikających z Decyzji, w okresie jej obowiązywania wynosi łącznie 9 329 400,00 zł netto (słownie: dziewięć milionów trzysta dwadzieścia dziewięć tysięcy czterysta złotych i zero groszy), 475 162,00 zł brutto (słownie: jedenaście milionów czterysta siedemdziesiąt pięć tysięcy sto sześćdziesiąt dwa złote i zero groszy).

3.  Szacowana wartość Decyzji może ulec zmianie i nie ma to wpływu na obowiązki Stron wynikające z Decyzji.

4.  W przypadku nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z niniejszej Decyzji, w tym przekroczenia terminu płatności powyżej 90 dni, Zarządca jest uprawniony do wpisania Przewoźnika do Rejestru Nierzetelnych Kontrahentów Spółek Grupy (...).

5.  Zarządca jest uprawniony do ograniczenia zakresu wykonywania niniejszej Decyzji w odniesieniu do świadczonych usług w przypadku nieuregulowania przez Przewoźnika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, w wysokości wynikającej z wystawionych faktur VAT za 2 okresy rozliczeniowe.

Ograniczenie zakresu wykonywania Decyzji zostanie poprzedzone wyznaczeniem 14-dniowego terminu do uregulowania należnych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Zakres ograniczenia świadczonych usług zostanie określony na poziomie około 20% pracy eksploatacyjnej wykonanej przez Przewoźnika w poprzednim okresie rozliczeniowym, a w przypadku nie wskazania przez Przewoźnika tras pociągów, których dotyczy ograniczenie lub wskazanie na poziomie niższym niż 19%, trasy pociągów do ograniczenia wskazuje Zarządca.

Termin przekazania informacji o trasach pociągów do ograniczenia ich kursowania oraz termin wprowadzenia ograniczenia zakresu wykonywania Decyzji wyznacza Zarządca.

Zobowiązuje się Zarządcę do zniesienia ograniczenia wykonywania Decyzji po uregulowaniu przez Przewoźnika całej zaległej należności.

W przypadku nieuregulowania przez Przewoźnika opłat przewidzianych Decyzją za 3 okresy rozliczeniowe, Zarządca zobowiązany jest do zawiadomienia o tym Prezesa UTK i pisemnego wyznaczenia Przewoźnikowi dodatkowego ostatecznego terminu do zapłaty, nie krótszego niż 7 dni i nie dłuższego niż 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia przez Przewoźnika.

6.  Zobowiązuje się Strony, aby w zakresie nieuregulowanym niniejszą Decyzją, przy jej realizacji stosowały postanowienia Regulaminu i powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

7.  Zobowiązuje się Strony, aby spory wynikłe w trakcie realizacji Decyzji, z wyjątkiem wątpliwości co do treści Decyzji, które Prezes UTK zobowiązany jest wyjaśniać w trybie art. 113 § 2 k.p.a., Strony rozstrzygały w drodze negocjacji.

8.  W przypadku nieosiągnięcia porozumienia spór będzie poddany rozstrzygnięciu sądowi właściwemu miejscowo dla siedziby Zarządcy.

9.  Zobowiązuje się Strony do nieujawniania osobom trzecim bez uprzedniej pisemnej zgody drugiej Strony informacji dotyczących drugiej Strony, których ujawnienie mogłoby narazić tę Stronę na szkodę majątkową lub niemajątkową w tym w szczególności informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa drugiej Strony, jeżeli informacje te zostały uzyskane w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z Decyzji, z wyjątkiem przypadków w których:

1)  ujawnienie informacji jest wymagane przez przepisy prawa, w tym jeśli ujawnienia informacji zażądały uprawnione organy państwa lub instytucji unijnych;

2)  Strony ujawniają informacje w celu ochrony przysługujących Stronom praw w ramach postępowań przed sądami lub organami administracji;

3)  informacje były dostępne publicznie przed wydaniem Decyzji

10.  Załączniki i dokumenty stanowiące integralną część Decyzji

1)  Załącznik A - Zestawienie zrealizowanych przejazdów pociągów z jednostkami intermodalnymi;

2)  Załącznik nr 1 - Usługi podstawowe w zakresie minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej;

3)  Załącznik nr 2 - Usługi podstawowe dostępu do urządzeń związanych z obsługą pociągów oraz usługi dodatkowe, które Zarządca świadczy Przewoźnikowi w ramach Decyzji;

4)  Załącznik nr (...) - Zestawienie wykonanych przejazdów do/z punktów z urządzeniami zaopatrzenia w paliwo i terminali towarowych;

5)  Załącznik nr (...) - Rejestr wykonanych przejazdów do/z punktów z urządzeniami zaopatrzenia w paliwo i terminali towarowych;

6)  Załącznik nr (...) - Zestawienie formowanych składów pociągów z wykorzystaniem torów i urządzeń Zarządcy;

7)  Załącznik nr (...) - Rejestr formowanych składów pociągów z wykorzystaniem torów i urządzeń Zarządcy;

8)  Załącznik nr (...) - Zestawienie czasu zajętości torów przez tabor Przewoźnika;

9)  Załącznik nr (...) - Rejestr czasu zajętości torów przez tabor Przewoźnika;

10)  Załącznik nr (...) - Zestawienie czasu zajętości torów do czynności ładunkowych, w tym przy rampach i placach ładunkowych;

11)  Załącznik nr (...) - Rejestr czasu zajętości torów do czynności ładunkowych, w tym przy rampach i placach ładunkowych;

12)  Załącznik nr (...) - Wykaz stacji wyposażonych w czynne górki rozrządowe;

13)  Załącznik (...) - Zestawienie wagonów rozrządzonych na górce rozrządowej;

14)  Załącznik nr (...) - Wykaz stanowisk Przewoźnika upoważnionych do potwierdzania wykonanych usług;

15)  Załącznik nr (...) - Rezygnacja z przydzielonej trasy pociągu - rozkład jazdy pociągów 2012/2013;

16)  Załącznik nr (...) - Wzór Upoważnienia do prac w zespole do ustalenia wysokości strat i odpowiedzialności za nie;

17)  Załącznik nr (...) - Szacowana wartość opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej w rozkładzie jazdy pociągów 2012/2013;

18)  Załącznik nr (...) - Zasady naliczania kar oraz rozliczeń z tytułu nienależytej realizacji i rozkładu jazdy pociągów.

II.  Nadał przedmiotowej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Odwołanie od powyższej decyzji złożył powód – (...) S.A. z siedzibą w W., zaskarżając rozstrzygnięcie w całości i zarzucając:

I.naruszenie prawa materialnego, polegające na błędnej wykładni art. 10 pkt l w zw. z art. 13 ustawy o transporcie kolejowym, w związku z art. 29 ust. li ustawy o transporcie kolejowym, skutkujące niezasadnym przyjęciem, iż Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach zadań z zakresu regulacji, jest uprawniony do dowolnego kreowania praw i obowiązków licencjonowanego przewoźnika i zarządcy zamierzających zawrzeć umowę o udostępnienie do infrastruktury kolejowej, podczas gdy, prawidłowa interpretacja regulacji z art. 29 ust. li ustawy o transporcie kolejowym winna prowadzić do wniosku, iż Prezes UTK władny jest podjąć jedynie ograniczone działania w tym zakresie, w szczególności nie naruszających integralności ekonomicznej podmiotów gospodarczych oraz nie tworzących dodatkowych zobowiązań i uzgodnień nie postulowanych przez strony w trybie negocjacji lub postulowanych tylko przez jedną ze stron przy sprzeciwie drugiej;

II.naruszenie prawa materialnego, tj. art. 29 ust. li ustawy o transporcie kolejowym, art. 32 ust. l w zw. z art. 384 k.c., § 19 ust l pkt l lit. c rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej, dalej rozporządzenie w sprawie warunków dostępu, polegające na błędnym przyjęciu, iż regulamin przydzielania tras pociągów, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym jest wzorcem umowy w rozumieniu art. 384 k.c., co jednocześnie w odniesieniu do innych umów zawieranych przez zarządcę z licencjonowanymi przewoźnikami narusza zasadę równego traktowania wszystkich przewoźników w zakresie zawieranych z nimi umów;

III.naruszenie prawa materialnego, tj. art. 29 li ustawy o transporcie kolejowym oraz §3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków dostępu polegające na dowolnym naniesieniu przez Prezesa UTK zapisu §2 ust. 2 zaskarżonej decyzji oraz na błędnym przyjęciu, iż powód obowiązany jest do weryfikacji dokumentów przedkładanych przez przewoźnika niezbędnych do uzyskania dostępu do infrastruktury kolejowej, podczas gdy, dokumenty te wydawane są przez Prezesa UTK, a nadto nie jest jasne, na czym przedmiotowa weryfikacja miałaby polegać;

IV.naruszenie prawa materialnego, tj. art. 29 li ustawy o transporcie kolejowym, poprzez niezasadne przyjęcie przez Prezesa UTK, iż posiada on uprawnienie do nakładania na zarządcę obowiązku opracowania i wdrożenia systemu rekompensat dla przewoźników towarowych za przejazd pociągów drogą okrężną z przyczyn leżących po stronie zarządcy, w oparciu o wyznaczenie tras wzorcowych, podczas gdy prawidłowa wykładnia powyższego przepisu prowadzi do wniosku odwrotnego;

V.prawa materialnego, tj. art. 29 li ustawy o transporcie kolejowym, poprzez niezasadne przyjęcie przez Prezesa UTK, iż posiada on uprawnienie do nakładania na zarządcę i przewoźnika obowiązku w postaci informowania Prezesa UTK o dokonaniu przez zainteresowanego wpłaty należności, podczas gdy ewentualne wprowadzenie takiej powinności nie może znajdować odzwierciedlenia w zapisach decyzji zastępującej umowę o udostępnianie infrastruktury kolejowej będącej w rzeczywistości kontraktem między jej stronami, a zatem regulującym jedynie prawa i obowiązki zarządcy i przewoźnika między nimi;

VI.prawa materialnego, tj. art. 29 li ustawy o transporcie kolejowym, poprzez niezasadne przyjęcie przez Prezesa UTK, iż posiada on uprawnienie do nakładania na zarządcę obowiązku wprowadzenia kar umownych oraz ustalenia ich wysokości, jak również nakładania na zarządcę infrastruktury kolejowej obowiązku ich rozliczania, a w tym również tych, które wynikły między przewoźnikami oraz wymuszanie na zarządcy nierównego traktowania przewoźników w omawianym zakresie;

Powołując się na ww. zarzuty powód wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości ewentualnie o jej zmianę w postulowanym w odwołaniu zakresie oraz, mając na uwadze art. 479 70 § 2 k.p.c. wniósł, aby Prezes UTK biorąc pod uwagę podniesione przez powoda zarzuty oraz argumenty wskazane w treści odwołania uchylił zaskarżone orzeczenie w całości w ramach procedur samokontroli.

Nadto powód wniósł o wydanie przez Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wydanie postanowienia o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji do czasu merytorycznego rozstrzygnięcia odwołania, o łączne rozpoznania przedmiotowego odwołania od decyzji Prezesa UTK wraz z innymi wniesionymi w okresie styczeń-luty 2012 roku odwołaniami powoda od decyzji Prezesa UTK oraz o zasądzenie od pozwanego kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W odpowiedzi na przedmiotowe odwołanie pozwany – Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wniósł o jego oddalenie w całości na podstawie art. 479 75 § 1 k.p.c., dopuszczenie dowodów z dokumentów akt administracyjnych na okoliczności wskazane w odpowiedzi, oddalenie wniosku powoda o wstrzymanie wykonalności decyzji oraz zasądzenie od powoda na jego rzecz kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych z uwzględnieniem nakładu pracy radcy prawnego, charakteru i stopnia zawiłości sprawy.

W uzasadnienie odpowiedzi Prezes Urzędu nie zgodził się ze wskazanymi przez powoda w odwołaniu zarzutami uznając je za nieuzasadnione oraz podtrzymał swoje stanowisko i argumentację przedstawione w zaskarżonej decyzji. Podniósł, ze zaskarżona decyzja wbrew twierdzeniu powoda nie przekracza granic wymaganych przez prawo dla zawarcia umowy o udostępnieniu infrastruktury kolejowej.

Sąd Okręgowy ustalił następujący stan faktyczny:

Pismem z dnia 27 listopada 2012 roku (...) zwróciła się do pozwanego z wnioskiem o wyznaczenie terminu zakończenia negocjacji dotyczących zawarcia umowy o udostępnianie infrastruktury kolejowej do przewozu rzeczy w rozkładzie jazdy 2012/2013.

Postanowieniem z dnia 7 grudnia 2012 roku Prezes UKT wyznaczył termin zakończenia negocjacji zawarcia umowy o udostępnieniu infrastruktury kolejowej na dzień 14 grudnia 2012 roku oraz nałożył na (...) Sp. z o.o. z siedzibą w W. oraz (...) S.A. z siedzibą w W. obowiązek dostarczenia w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania postanowienia, projektu umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej oraz aktualnych stanowisk stron, z zaznaczeniem części spornych umowy.

Pismem z dnia 29 listopada 2012 roku Prezes UTK na podstawie art. 61 § l i § 4 k.p.a. oraz art. 29 ust. 1e oraz ust. 1i ustawy o transporcie kolejowym, zawiadomił strony postępowania administracyjnego o wszczęciu na wniosek (...) postępowania w przedmiocie zawarcia między (...) a (...) umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej do przewozu osób w rozkładzie jazdy pociągów 2012/2013, informując przy tym o przysługującym stronom prawie do zapoznania się ze zgromadzonymi aktami sprawy oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań w każdym stadium postępowania.

Pismem z dnia 12 grudnia 2012 roku (...) przesłała swoje stanowisko w sprawie rozbieżności dotyczących umowy.

Pismem z dnia 17 grudnia 2012 roku Prezes UTK zwrócił się do (...) o zajęcie do dnia 27 grudnia 2012 roku stanowiska w sprawie rozbieżności dotyczącej wniosku o usunięcie z projektu umowy § 14 ust. 13.

Pismem z dnia 21 grudnia 2012 roku (...) nie wyraziła zgody na wnioskowane przez (...) usuniecie z projektu umowy §14 ust. 13 i przedstawiła swoją propozycję zmiany treści tego ustępu.

W dniu 28 stycznia 2013 roku Prezes UTK wydał decyzję nr (...) w sprawie udostępnienia infrastruktury kolejowej, która zastępuje umowę o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Od powyższej decyzji powód (...) wniosł odwołanie zaskarżając ją w całości.

Sąd ustalił powyższy stan faktyczny na podstawie dokumentacji znajdującej się w aktach sprawy oraz aktach administracyjnych i uznał stan faktyczny ustalony przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego na dzień wydania decyzji to jest 28 stycznia 2013 roku za prawidłowy i bezsporny. Powód nie zaprzeczył ustaleniom poczynionym przez Prezesa UTK dokonując jedynie innej interpretacji okoliczności faktycznych wskazanych w decyzji, w związku z czym uznać należało je za przyznane na podstawie art. 230 k.p.c.

Sąd Okręgowy zważył, co następuje:

Odwołanie powoda nie zasługuje na uwzględnienie.

Powód nie przedstawił żadnego zarzutu, który mógłby prowadzić do uchylenia zaskarżonej przez niego decyzji, a przedstawione przez powoda zarzuty w żaden sposób nie uzasadniają żądanej przez niego zmiany przedmiotowej decyzji.

Przechodząc do oceny zarzutu naruszenia art. 29 ust. 1i ustawy o transporcie kolejowym, zgodnie z tym przepisem, po bezskutecznym upływie terminu zakończenia negocjacji, wyznaczonego w postanowieniu, o którym mowa w ust. 1e i 1h, Prezes UTK wydaje decyzję w sprawie udostępnienia infrastruktury kolejowej, która zastępuje umowę o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Umowa o udostępnianie infrastruktury kolejowej zawarta z zarządcą infrastruktury lub zastępująca ją decyzja daje przewoźnikowi kolejowemu prawo do korzystania z przydzielonych i wyznaczonych w rozkładzie jazdy pociągów tras pociągów i umożliwia mu korzystania z niezbędnej infrastruktury kolejowej (art. 29 ust.1 u.t.k.), a w zamian za udostępnienie infrastruktury kolejowej jej zarządca nabywa prawo do opłat, o których mowa w art. 33 u.t.k. (art. 29 ust. 4 u.t.k.). Umowa zawierana jest na okres obowiązywania rozkładu jazdy pociągów, co w przedmiotowej sprawie dotyczyło rozkładu jazdy 2012/2013.

Wbrew wywodom skarżącego przepis ten nie zawiera ograniczeń działań Prezesa UTK do działania wyłącznie w zakresie treści prowadzonych negocjacji. Wydając decyzję w sprawie udostępnienia infrastruktury kolejowej Prezes UTK ma obowiązek stworzenia prawnych warunków dla zapewnienia minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej oraz dostępu na sieci kolejowej do urządzeń związanych z obsługą pociągów, a także do zapewnienia tej obsługi, określonych w części I załącznika do ustawy. Skoro decyzja o dostępie do infrastruktury kolejowej w zakresie objętym decyzją zastępuje umowę, to musi ona zawierać niezbędne elementy tej umowy, które umożliwią jej realne funkcjonowanie w obrocie. Nie sprzeciwia się temu ani treść art. 10 pkt 1 ustawy o transporcie kolejowym ani art.13 tej ustawy, tym bardziej, że ust. 9 tego przepisu wymienia jako jedną z kompetencji pozwanego wydawanie decyzji w sprawie otwartego dostępu.

Zgodnie z § 20 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 lutego 2009 roku w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej, które obowiązywało w dniu wydania decyzji, umowa o korzystanie z przydzielonych tras pociągowych winna określać w szczególności:

1)rozkład jazdy pociągów przewoźnika;

2) warunki udostępniania oraz korzystania z infrastruktury kolejowej związanej z przydzieloną trasą pociągu;

3)usługi, które zarządca zapewnia na rzecz przewoźnika;

4)jednostki organizacyjne wyznaczone do współpracy;

5)zasady dokumentowania świadczonych usług;

6)zastosowane ulgi i współczynniki zwiększające stawki;

7)termin, a także sposób uiszczenia:

a)opłaty podstawowej,

b)opłat dodatkowych,

c)opłaty rezerwacyjnej,

d)innych zobowiązań finansowych wynikających z umowy;

8) zakres i sposób ustalania odpowiedzialności stron umowy w przypadku wystąpienia szkód;

9) zasady postępowania i regulowania ewentualnych zobowiązań w przypadku powstania przeszkód w wywiązaniu się z zobowiązań wynikających z umowy;

10)sposób odstąpienia od umowy albo jej rozwiązania;

11)sposób rozstrzygania sporów.

Istotnym z punktu widzenia elementów umowy jest również zasada, że strony uczestniczące w procesie zawierania umowy o korzystanie z przydzielonych tras pociągów określaną jako umowę o udostępnienie infrastruktury kolejowej obowiązuje regulamin przydzielania tras pociągów (dalej jako: Regulamin), opracowany, zgodnie z treścią § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków dostępu, przez zarządcę infrastruktury po przeprowadzeniu konsultacji z przewoźnikami. Regulamin wydawany jest na podstawie upoważnienia ustawowego wynikającego wprost z art. 32 ust. 1 u.t.k.

Oznacza to, że umowa nie może być sprzeczna z regulaminem, tym bardziej, że zarządcę obowiązuje zasada zapewnienia równoprawnego traktowania przewoźników kolejowych do infrastruktury kolejowej. Granicą ingerencji Prezesa UTK w ukształtowanie stosunku prawnego o udostępnienie infrastruktury kolejowej mocą decyzji zastępującą tę umowę wydaje się, że jest przepis art. 31 ust 9 u.t.k., który stanowi, że prawa i obowiązki w niej wyrażone nie mogą naruszać zasad bezpieczeństwa ruchu kolejowego, bezpiecznego przewozu osób i rzeczy oraz ochrony środowiska, a także ochrony zabytków.

Należy mieć na względzie, że regulacja rynku jest działaniem administracyjnoprawnym podejmowanym w sytuacji, gdy na runku nie funkcjonują mechanizmy rynkowe. Rolą Prezesa UTK jest zatem ukształtowanie środkami administracyjnymi stosunku cywilnoprawnego pomiędzy podmiotami działającymi na rynku regulowanym w taki sposób, aby odpowiadał on równoprawnym relacjom pomiędzy kontrahentami występujących na rynkach konkurencyjnych. Zaskarżona Decyzja w ocenie Sądu nie przekracza wyżej wskazanego zakresu regulacji.

Odnosząc się do poszczególnych zarzutów należy stwierdzić, że najdalej z nich idący i dotyczący naruszenia art. 10 pkt 1 w zw. z art. 29 ust. 1i ustawy o transporcie kolejowym nie jest prawidłowy. Zgodnie z tym przepisem, po bezskutecznym upływie terminu zakończenia negocjacji, wyznaczonego w postanowieniu, o którym mowa w ust. 1e i 1h, Prezes UTK wydaje decyzję w sprawie udostępnienia infrastruktury kolejowej, która zastępuje umowę o udostępnienie infrastruktury kolejowej. Nie mogą zyskać uznania wywody skarżącego, że przepis ten nie zawiera ograniczeń działań Prezesa UTK do działania wyłącznie w zakresie treści prowadzonych negocjacji. Wydając decyzję w sprawie udostępnienia infrastruktury kolejowej Prezes UTK ma obowiązek stworzenia prawnych warunków dla zapewnienia minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej oraz dostępu na sieci kolejowej do urządzeń związanych z obsługą pociągów, a także do zapewnienia tej obsługi, określonych w części I załącznika do ustawy. Jeżeli zaś decyzja o dostępie do infrastruktury kolejowej w zakresie objętym decyzją zastępuje umowę, to musi ona zawierać niezbędne elementy tej umowy, które umożliwią jej realne funkcjonowanie w obrocie. Nie sprzeciwia się temu ani treść art. 10 pkt 1 ustawy o transporcie kolejowym ani art. 13 tej ustawy, tym bardziej, że ust. 9 tego przepisu wymienia jako jedną z kompetencji pozwanego wydawanie decyzji w sprawie otwartego dostępu. Rolą Prezesa Urzędu jest ukształtowanie środkami administracyjnymi stosunku cywilnoprawnego pomiędzy podmiotami działającymi na rynku regulowanym tak aby odpowiadał relacjom między kontrahentami występującymi na rynkach konkurencyjnych. Mając zaś na uwadze, że wydana decyzja nie przekracza zakresu regulacji brak jest podstaw do jej uchylenia.

Odnośnie zarzutu drugiego dotyczącego uznania - według powoda jako niezasadnego - Regulaminu przydzielania tras pociągów za wzorzec umowy, to należy uznać, go za nieprawidłowy.

Wprowadzając w § 1 pkt 2 decyzji zapis, że „Regulamin przydzielania tras…” jest wzorcem umownym w rozumieniu art. 384-385 k.c. pozwany nie dokonał ingerencji w prawa powoda, zwłaszcza, iż zapis ten nie zawiera żadnych obowiązków, pozostając jedynie stwierdzeniem faktu, że skoro „Regulamin…” odpowiada definicji wzorca umownego zawartego w art. 384 § 1 k.c. to nim jest. Nie zmienia tego fakt konsultowania tego Regulaminu z przewoźnikami, gdyż konsultacja jest jedynie zasięgnięciem opinii bez obowiązku jej uwzględnienia, a ostatecznie Regulamin sporządza jednostronnie (ustala) powód. Według art. 384 k.c. wzorzec umowny ma być ustalony przez jedną ze stron, nie jest zaznaczone w tym przepisie, czy ma ona działać w porozumieniu z drugą stroną umowy, czy też nie, zaś w § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków dostępu jest mowa o konsultacjach zarządcy z przewoźnikami, czyli zarządca sam ustala Regulamin (po zgromadzeniu ewentualnych opinii przewoźników) (jak: w orzeczeniu Sądu Apelacyjnego z dnia 18.06.2014r. sygn. akt. VI A Ca 1473/13).

Oczywistym jest, że Regulamin określając zasady współpracy pomiędzy przedsiębiorcami których dotyczy, tj. przewoźników kolejowych i zarządcy infrastruktury, nie dotyczy stosunków z konsumentami. O konsumentach jest mowa tylko w art. 384 § 2 k.c.. Przepisy art. 384-385 k.c. nie ograniczają stosowania wzorców umów czy regulaminów do kształtowania tylko relacji z konsumentami, dlatego też regulamin przydzielania tras pociągów jest więc wzorcem umowy o jakim mowa w art. 384-385 kc.

Brak jest podstaw od uwzględnienia zarzutu trzeciego tj. naruszenia art. 29 ust. 1i u.t.k odnoszącego się do postanowienia § 2 ust. 2 decyzji. Nałożony w przedmiotowym zapisie obowiązek weryfikacji dokumentów przedkładanych przez przewoźnika znajduje uzasadnienie w treści art. 354 k.c. nakładającego na strony umowy obowiązek współdziałania przy wykonywaniu zobowiązania zgodnie z jego treścią i w sposób odpowiadający jego celowi społeczno- gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego jeżeli istnieją w tym zakresie ustalone zwyczaje – także w sposób odpowiadającym tym zwyczajom. Wyrażenie stanowiska przez drugą stronę co do kompletności, aktualności i zgodności dokumentów będących przedmiotem świadczenia przewoźnika jest działaniem, które w ocenie Sądu zmierza do wykonywania zobowiązania zgodnie z jego treścią i w sposób odpowiadający jego celowi społeczno-gospodarczemu. Zdaniem Sądu jeżeli zarządca może udostępnić infrastrukturę kolejowa dopiero po przedłożeniu mu ważnych dokumentów, to on winien tę ważność każdorazowo ocenić, w przeciwnym wypadku udostępnić mógłby infrastrukturę przewoźnikowi nie posiadającemu ważnych dokumentów, czym naruszyłyby zarządca normę §3 ust 1 rozporządzenia w sprawie dostępu. Dodać należy, że w granicach kompetencji regulatora rynku kolejowego jest określenie terminu w jakim te dokumenty winny być przedłożone zarządcy, bo skoro same strony mogłyby tę kwestię uregulować w umowie, to także w decyzji zastępującej umowę to zagadnienie może być wyartykułowane. Przy czym wydaje się być racjonalnym nakazanie przewoźnikowi złożenia dokumentów niezwłocznie po wydaniu decyzji, skoro decyzja ta jest również niezbędnym warunkiem dostępu do infrastruktury.

W kolejnym zarzucie określonym w odwołaniu numerem IV, powód kwestionował § 9 ust. 7 oraz ogólnie zasadność ingerencji w treść praw i obowiązków Stron przez uregulowanie rekompensaty przewidzianej dla przewoźnika towarowego, ustalonej w formie procentu od opłaty podstawowej, za przejazd pociągu drogą okrężną z przyczyn leżących po stronie zarządcy. W ocenie Sądu zapis ten służy wyłącznie zapewnieniu realnego dostępu do infrastruktury kolejowej. Powód nie kwestionuje, że ciąży na nim obowiązek opracowania i udostępnienia rozkładu jazdy, a w razie konieczności robót na liniach przygotowania rozkładu „zastępczego” , którego istnienie warunkuje skuteczne korzystanie z infrastruktury. Jest oczywistym, że obowiązek ten jest spełniony, gdy rozkład taki sporządzony zostanie prawidłowo tj. w zgodzie z przepisami i zasadami sztuki. Podkreślić należy, że powód jako wyspecjalizowany przedsiębiorca nie powinien mieć trudności z interpretacją słowa „prawidłowy” o ile tylko zechce odnosić się do zasad obiektywnych. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że oczywistym jest, iż skoro z przyczyn leżących po stronie zarządcy, przewoźnik zmuszony jest przewozić towary po drodze okrężnej, to zazwyczaj zmuszony jest przebywać dłuższą drogę lub wykonywać przewóz dłużej, co powoduje po jego stronie wzrost kosztów tego przewozu. Sposób wykonywania umowy przez zarządcę jest zatem niezgodny z treścią umowy i wiąże się, co najmniej z uciążliwością, a zwykle także ze szkodą. System rekompensat dostosowuje wysokość pobieranej przez zarządcę opłaty do jakości świadczonej przez niego usługi.

Co do zarzutu V, to powód w żaden sposób nie uzasadnił, dlaczego jego zdaniem w decyzji zastępującej umowę nie może być zawarty zapis dotyczący obowiązku powiadamiania Prezesa UTK przez Strony o zaistniałych, jednoznacznie opisanych w decyzji zdarzeniach. W swobodnie ukształtowanych przez strony umowach cywilnych mogą zawierać się obowiązki informacyjne wobec podmiotów nie będących stroną umowy i nie stanowi to naruszenia zasady swobody umów. Powód zdaje się nie dostrzegać, że działa na rynku regulowanym co powoduje nałożenie na niego obowiązków informacyjnych wobec regulatora, jakim jest Prezes UTK.

Ostatni z podnoszonych przez powoda zarzutów (oznaczony nr VI) także zdaniem Sądu nie zasługuje na uznanie. Zastrzeganie w przypadkach niewykonania umowy kar umownych, zwłaszcza, gdy dokładne wyliczenie szkody z tego tytułu nie jest możliwe lub jest istotnie utrudnione jest normalna praktyką kontraktową i znajduje uzasadnienie w niniejszej sprawie. Nie ma także znaczenia fakt, że w umowach z niektórymi przewoźnikami nie zostały one zastrzeżone. Brak zastrzeżenia kary umownej nie oznacza wyłączenia odpowiedzialności strony za niewykonanie lub nienależyte wykonania umowy. Sytuacja prawna poszczególnych przewoźników dotyczy zatem wyłącznie formy realizacji roszczeń odszkodowawczych, a nie ich zakresu. Nie można zatem w instytucji kary umownej upatrywać formy uprzywilejowania.

Mając powyższe na uwadze Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na podstawie art. art.479 75 § 1 k.p.c. oddalił odwołanie orzekając jak w sentencji.

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sporu w oparciu o art. 98 k.p.c., w zw. z § 14 ust. 3 pkt. 2 w zw. z § 2 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 roku w sprawie opłat za czynności radców prawnych oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów pomocy prawnej udzielonej przez radcę prawnego ustanowionego z urzędu oraz w zw. z § 18 ust. 2 pkt 2 w zw. z § 2 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2002 roku w sprawie opłat za czynności adwokackie oraz ponoszenia przez Skarb Państwa kosztów nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu ustalając wysokość wynagrodzenie pełnomocników w stawce minimalnej 360 zł. Przedmiotowe powództwo zostało oddalone w całości, a zatem na powodzie ciąży obowiązek zwrotu pozwanemu kosztów procesu, które poniósł w związku ze swym udziałem w sprawie. Ze względu na udział w sprawie zainteresowanego, również jemu wobec oddalenia powództwa w całości i z uwagi na poczyniony nakład pracy pełnomocnika należało zwrócić koszty procesu.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Beata Gonera
Podmiot udostępniający informację: Sąd Okręgowy w Warszawie
Osoba, która wytworzyła informację:  Dariusz Dąbrowski
Data wytworzenia informacji: